Sunday 3 April 2016

GULA ORGANIK


Meh sini admin nak share sikit pasal gula memandangkan ramai yang tak tahu.. Kenapa dalam D'Endro Manjakani Scrub ada mengandungi gula.. Tapi bukan gula yang kita buat air kopi tau.. Ini gula organik. Gula terbaik ..gula mewah..
Disebalik manisnya gula , ternyata bisa membuat kulit menjadi mulus, sihat dan berseri ? Tak percaya ? Cuba saja perawatan kulit dengan scrub gula. Pasti ramai yang teruja... Dari beberapa penelitian , gula mengandung zat-zat pelembut yang berkhasiat menghilangkan sel-sel kulit mati. Itulah sebabnya di beberapa pusat spa di dunia, gula telah lama dikenal sebagai salah satu bahan yang berkhasiat untuk kulit.
Gula yang biasa kita gunakan dikenal dalam istilah kimia sebagai sukrosa yang diperolehi dari tebu atau nira melalui suatu proses industri yang panjang . Selain itu ada pula gula anggur ( dektrosa ) , gula buah ( fruktosa ), sirup glukosa , gula susu ( laktosa ), dan macam macam lagi.. (Sedikit ilmu sains😜😜) Namun pada umumnya gula tidak mengandung vitamin , tidak mempunyai serat ( fibre ) , dan hanya menagndung sejumlah kecil mineral, akan tetapi mengandung kalori yang cukup banyak, sekitar 394 kkal dalam 100 gram bahan . Sehingga dapat dikatakan, gula adalah sumber kalori yang miskin nilai gizi. Pasalnya semua bahan yang bernilai misalnya vitamin , mineral dan sebagainya hilang selama proses nak buat gula, sehingga yang tersisa hanyalah suatu bahan yang dapat menyebabkan berbagai macam penyakit. Tapi tu kalau terlebih makan gula... Ini kita tak makan tau.. Kita campur untuk menghasilkan sesuatu yang terbaik..
Gula dan kecantikan sebenarnya dah intim cukup lama, kita je tak tau ..dan telah dimanfaatkan oleh wanita dari seluruh pelusuk dunia. Menurut catatan sejarah , penduduk kawasan Kepulauan Pasifik Selatan pertama kali menemukan sugar cane atau gula batu yang tumbuh secara natural di sekitar tempat tinggal mereka.
Belajar sejarah ringkas pula...Beberapa tahun terdahulu , pada zaman Kekaisaran Romawi, Poppea Sabina, isteri kedua dari Kaisar Nero menggunakan campuran madu, gula dan susu untuk perawatan kulitnya. Menurut catatan dari world beauties for sugar, kaum perempuan Mesir telah memiliki ramuan khusus berupa gula organik dan lemon yang dicampur hingga menyerupai pes , dan digunakan sebagai scrub untuk mendapatkan kulit yang halus dan putih. Dan gula organik itulah yang digunakan dalam menghasilkan D'Endro Manjakani Scrub.
Patutlaaa D'Endro Manjakani Scrub terbaik kan...



Salam Sayang,
 Emma dan Dira

No comments:

Post a Comment